RECENZE: Varování: Gangster KA není zas tak bez citu…

Film Gangster KA lze naprosto s čistým svědomím označit za nejočekávanější premiéru českého filmu letošního končícího léta a začínajícího podzimu. Snímek láká nejen dvojicí  – režisér Jan Pachl a herec Hynek Čermák , která se v žánru krimi slušně etablovala seriálem Cirkus Bukowski, ale především tím, že je inspirován osudem Radovana Krejčíře, nekorunovaného krále českého a dost možná i jihoafrického podsvětí. Jeho příběh sepsal v knize Padrino Krejčíř, která se stala předlohou filmu, novinář Jaroslav Kmenta, jehož jiná kniha se nedávno stala námětem k filmu o dalším kmotru Františkovi Mrázkovi.

Film Gangster KA je svým způsobem unikát nejen tématem, kterým se zabývá, ale i tím, že příběh Radima Kraviece, jak autoři pojmenovali svého hlavního hrdinu, je rozdělen do dvou celovečerních filmů. Do českých kin nyní vtrhl ten první, zabývající se skutečnými událostmi, které formovali zrod Padrina Krejčíře.

Radim Kraviec alias Káčko se vyznačuje vysokou inteligencí a talentem pro dokonalý podvod. Kde jiní sahají po zbrani, on využívá lsti a armády právníků i monstrózního kapitálu. Mrknutím oka okrádá stát o miliardy korun. Je si ale dobře vědom hranice, kterou nesmí překročit. Tou hranicí je fyzická eliminace kohokoliv ze svého okolí. Praví se v anotaci filmu. Já bych ještě dodal, že se domnívám, že oproti předobrazu je zloduch Kraviec gangsterem, kterému nic lidského není cizí.

Podle autorů se film snaží objektivně ukázat vývoj lokálního šíbra ve skutečného zločince takřka světového formátu, zkoumat mechanismus organizovaného zločinu a vnést světlo do šestimiliardového tunelu.

Bohužel tvrzení autorů je v ostrém kontrastu s tím, čeho jsme svědky na plátně. Ano, film Gangster KA je opravdu až obdivuhodně objektivní. Možná až tolik, že mu to brání stát se tím „velkofilmem“, kterým se stát bezesporu mohl. Co určitě nesedí, že film vnáší světlo do šestimiliardového tunelu. Světla je ve filmu, řekl bych, akorát, ale určitě nemíří proklamovaným směrem.

Namísto toho jsme svědky příběhu, jehož některé pasáže s realitou mají docela pramálo společného, nebo spíše diváka alespoň elementárně obeznámeného se skutečností uvádějí přinejmenším do poměrně značného chaosu.

Vnést světlo se tvůrcům nepodařilo ani pomocí vypravěčů, kterými se stávají dvě z postav důležitých pro příběh i život samotného Radima Kraviece. Pod obraz vysvětlující informace v podání komisaře Lánského (hraje Filip Čapka) a pravé ruky Kraviece Dardana (hraje Predrag Bjelac) jsou spíš další z cest do zmíněného faktografického chaosu.

Zůstanu-li u zobrazení reálií, které dávají filmu mantinely, pak ve srovnání s Příběhem Kmotra vyznívá hodnocení pro Gangster KA dosti negativně. Ve filmu mapujícím osud Františka Mrázka se tvůrci nebáli filmovými prostředky zobrazit osoby a reálie tak, že nemáte pochyb o tom, koho a co ze skutečných aktérů a událostí na plátně vidíte. Možná je to tím, že Kmotr Mrázek je po smrti, kdežto Padrino Krejčíř je naživu, i když aktuálně mu hrozí nezáviděníhodný arest v Jihoafrické republice. Proto to vše napsané vám nezbyde nic jiného, než zapomenout na fakta a pohlížet na Gangstera KA jako na filmařsky slušně udělanou kriminálku, které jednoznačně dominuje Hynek Čermák.

Režisér Pachl šťastně volil již v případě seriálu Cirkus Bukowski, když jednu z hlavních rolí svěřil Hynku Čermákovi. A obsazením tohoto člena pražského Dejvického divadla do titulní role filmu Gangster KA trefil znovu do černého. Když o tom tak přemýšlím, nenapadá mne moc herců, kteří by dokázali tuhle roli zvládnout alespoň stejně jako Čermák. Trojan? Plesl? – trojice k pohledání a všichni z Dejvic. Nedávno jedna novinářka napsala, že českému filmu je Dejvického divadla třeba. Pravdivost jejích slov Hynek Čermák jako Radim Kraviec zcela naplnil.

Jestli jsem si postěžoval, že scénáristicky je Gangster KA ve srovnání s Příběhem Kmotra o krok pozadu, pak v případě titulních rolí poráží Čermák Ondřeje Vetchého (hraje Kmotra) k.o. v prvním kole. Je ho tak plné plátno, že své herecké kolegy odsouvá do pozic statistů. Ať se na mne nezlobí další zlosyni z „GangsterKY“ Alexej Pyško nebo Miroslav Etzler či herecký bard Jaromír Hanzlík, ale je to tak.

Vzhledem k tomu, že Gangster KA vážně stojí a padá jen s představitelem titulní role, nestane se asi filmovým hitem Českého lva. Určitě se stane hitem u diváků, což ostatně dokazuje návštěvnost po prvním víkendu od premiéry, a to bude jen dobře. Ať už to s prvním dílem dopadne jakkoliv, s chutí se půjdu na podzim podívat na africké pokračování.  Třeba se zlepší i ta faktografie, kdo ví…

autor: Tomáš Kopečný