Recenze: Babiš si v Matrix AB režiséra Klusáka parádně povodil

Dokument Víta Klusáka Matrix AB o současném ministru financí a zároveň druhém nejbohatším muži této země Andreji Babišovi si odbyl svou televizní premiéru.

Nepatřím a zřejmě nikdy nebudu patřit mezi lidi, kteří jsou okouzleni Andrejem Babišem – politikem. Na druhou stranu nemám nic proti Andreji Babišovi – podnikateli, i když jsem si plně vědom, že na své cestě za úspěchem nejednal vždy zcela čistě. Co si na něm ovšem budu vždy cenit, že na rozdíl od ostatních „torpédoborců“ české ekonomiky, jeho mateřská firma je opravdu ryze českou, tudíž daně u nás odvádějící.

Předmětem zájmu Kulturních novinek.cz nejsou ekonomické počiny politika-podnikatele Babiše, ale filmové dílo které je mu věnováno.  Od Matrixu AB jsem sliboval, že se uvidím zatím neznámý pohled na jednu z nejkontroverznějších postav naší současnosti.

Jaké bylo mé překvapení, když za bezmála hodinu a čtvrt stopáže filmu jsem se nedozvěděl nic, co bych nevěděl, nebo co bych si alespoň nemyslel. Namísto toho se mi dostalo jen nesourodé směsice klipovitých záběrů z předvolebních meetingů a jednostranně zaměřených výpovědí bývalých spolupracovníků a obchodních partnerů.  Dosti málo na dokument o člověku, který budí tolik pozitivních i negativních vášní.

A přitom stačilo tak málo. Třeba odpovědět dokumentem na otázku – čím to, že toto všechno Babiš vzbuzuje? Proč se tak nestalo, ví asi jen sám Vít Klusák. Nám nezbývá než se domnívat, že k tomu, aby se dostal Babišovi více na kobylku, nedostal od šéfa státní kasy dostatek příležitosti.

Proto se musel omezit na plejádu osobností, z jejichž výpovědí se dozvídáme jen to, že Babiš je obchodník, kterému nějaká ta „účelová nefér hra“ není cizí. Upřímně, možná budu srovnávat nesrovnatelné, ale když si vzpomenu, co se říká o chování a obchodních praktikách téměř ikonického Jobse, pak moc rozdílů nevidím. Jednoduše, lidé, kteří chtějí uspět v byznysu, se nemohou chovat jinak.

Když k tomu přičteme nic neříkající záběry a výpovědi z předvolebních akcí, je nad slunce jasné, že Matrix AB je řečeno slovy „klasika“ plochý a prázdný. Rozhodně se nestalo a nestane nic tak závratného, o čem by se mělo po odvysílání dokumentu hovořit. Nestalo se ani nic, co by mělo znepokojit PR manažery Babišova týmu. To vše proto, že filmu chybí zásadní sdělení, co chtěl režisér filmem vlastně sdělit. Jestli něco, ví to zase jen on sám, ale divákům to zatajil.

Když o tom přemýšlím, není poprvé, kdy se uznávaný dokumentarista Klusák vytasil s filmem, ze kterého nejpoutavější je nakonec jen jeho název. Platí to o Matrixu AB stejně jako například o filmu Dělníci bulváru. Ten alespoň sklouzl k nepatřičné selfpromotion Pavla Novotného, bez toho, aby přinesl cokoliv zásadního o fungování bulváru. Kdyby se to samé aspoň dalo říct o filmu o Babišovi. Nedá, proto také Matrix AB navždy zůstane jen osobním Matrixem Víta Klusáka.

autor: Tomáš Kopečný