Neohrožený válečník Macbeth vstoupil na plátna českých kin

Film Macbeth vstupuje do české kinodistribuce po své české předpremiéře, která se uskutečnila 22.října v Mahenově divadle. Macbetha uvidí čeští a slovenští diváci jako jedni z prvních v Evropě, několik týdnů před jeho premiérou v USA.

Macbeth je příběh neohroženého válečníka, kterého na kolena srazí ambice a touha po moci. Klasické Shakespearovo drama se vrací na plátna v nové verzi, která navazuje na vlnu britských adaptací děl génia alžbětinského divadla, v nichž září současná herecká elita. Macbeth, kterého ztvárnil charismatický Michael Fassbender, je obávaný skotský válečník, který se neleká zuřivých bitev. Když na vřesovišti vyslechne věštbu, že bude příštím králem, uvěří. Netuší, jak velkou cenu bude muset zaplatit. Cestu ke koruně dláždí smrt a úklady, které nakonec pohltí Macbetha i jeho ctižádostivou ženu, držitelku Oscara Marion Cotillard.

Režisér Justin Kurzel patří k nejpozoruhodnějším talentům „drsné“ generace australského filmu, jež po svém navazuje na tamní novou vlnu (Peter Weir, Jane Campion), která rudý kontinent po svém nástupu v průběhu 70. let zapsala na filmovou mapu. Kurzel se ve svém pozoruhodném debutu Snowtown (2011) zaměřil na děsivé morální vákuum, který kolem sebe vytvořil nejslavnější australský sériový vrah John Bunting. Důrazem na lyrické detaily a náročné výpustkové vyprávění na sebe Australan  ihned upoutal pozornost. Syrová, virtuózní a intenzivní interpretace Macbetha je jeho prvním krokem do světa „velkého filmu“.

První filmové zpracování Macbetha se natočilo už v roce 1908, jeho nejnovější verze s Michaelem Fassbenderem je už sedmnáctá v řadě. Mezi nejzajímavější adaptace patří například Macbeth z roku 1948 od Orsona Wellse, kde si zahrál i hlavní roli, nebo britská adaptace Macbetha z roku 1978 s Ianem McKellenem a Judi Dench. Kurzelova nová interpretace shakespearovsky ambiciózního vraha sklízela úspěch pro svojí vizuální stránku už při premiéře v Cannes, kde byl film v hlavní soutěžní sekci. Jak řekl filmový kritik The Guardian Peter Bradshaw: „Tohle není tradiční adaptace Macbetha vtísněného do klaustrofobických interiérů. Zde hrají velkou roli obrovské skotské pláně, podobně jako novozélandská Středozemě ve filmech Petera Jacksona.“

foto: 2media.cz