muzikal aneb cesty ke stesti

RECENZE: Muzikál aneb Cesty ke štěstím, které nikam nevedou

Letošní filmový rok nám na poli české hrané tvorby začal asi stejně tak tristně, jak ten uplynulý skončil. První tuzemská premiéra Muzikál aneb Cesty ke štěstí režisérky Slobodanky Radun je hudební film o dnešních mladých lidech a jejich životech – o touze po úspěchu, kamarádství, rivalitě, odvaze. Bohužel touhu po tom, aby se konečně objevil nějaký úspěšný český film, nenaplnil.

Muzikál aneb Cesty ke štěstí vypráví příběh třídy pražské konzervatoře, která má na letním soustředění nazkoušet Starce na chmelu. Studenti jsou ze začátku znechucení, že se budou věnovat klasickému českému muzikálu. Během zkoušení je pohltí kouzlo Starců, ale nechtějí se spokojit se starou choreografií. Do svého nastudování přidají prvky klasického tance, ale i street dance, hip-hop či pohybové divadlo. Neúnavně budují muzikálové představení, do kterého vkládají veškerou svou energii, odvahu a talent. Termín představení se neúprosně blíží a v sázce je mnoho. Úspěch může znamenat vytoužený začátek cesty za uměleckým snem. Hlavních rolí se ujali Vica Kerekes, Roman Vojtek, Anna Fialová, Adam Mišík a Vladimír Polívka.

A propos, Starci na chmelu, tak právě těm udělal Muzikál aneb Cesty ke štěstí větší reklamu, než sám sobě. Jestli totiž Slobodanka Radun svým filmem něco dokázala, pak to, že „Starce“ není třeba jako legendu oživovat, „Starci“ legendou jsou a jak se ukázalo, dlouho jí ještě zůstanou.

A proč? Odpověď na tuto otázku je stejná, jako na tu, kterou mi po skončení projekce položil jeden můj věhlasnější kolega novinář. Můžeš mi říct, jak to ten Blažek (Jaromír Blažek, scénárista a autor textů k původním Starcům na chmelu) dělal, že ty texty fungují ještě dneska? Starci na chmelu měli všechno, co má film, který se chce stát legendárním mít. Dobře vystavený příběh, kvalitní režijní vedení a slušné herecké výkony. Obdobné je to s Blažkovými texty. Jsou nápadité, inteligentní a proto fungují i po více než půlstoletí. Stejné je to s hudbou Jiřího Maláska, kterou  pro film Muzikál aneb Cesty ke štěstí upravil do soudobých aranží jeho syn Petr Malásek.

Dalším důvodem, proč jsou „Starci“ oproti „Muzikálu“ o tolik napřed, je dramaturgie. Právě dramaturgie je u Muzikálu aneb Cest ke štěstí kapitolou sama pro sebe. Právě několik dramaturgických excesů mě vyvedlo z letargie, do které jsem postupem sledování filmu upadl. Namátkou upozorním na dvě scény. V jedné z nich Roman Vojtek přichází do místního koloniálu a potkává svého Jiřího Korna. Baví se spolu jako staří dobří známí, aby se o pár minut setkali při táboráku a chovali se, jak by se viděli poprvé v životě. Možná to nebyla chyba absentující dramaturgie, možná to byl záměr, který alespoň na mě zafungoval.

Zarážející v tomto směru je, že dramaturgický a scénáristický dohled měl nad filmem Jiří Mádl. Ano, ten Jiří Mádl, který za scénář ke svému filmu Pojedeme k moři sbíral ceny u nás i v zahraničí.

V neposlední řadě prohrává film Slobodanky Radun o koňské délky se „Starci“ v hereckých výkonech. Ladislav Rychman do studentských rolí, které měly rozhodný prostor na platně, obsadil více či méně neokoukané a talentované herce. Vždyť pro Ivanu Pavlovou (Hanka) a Miloše Zavadila (Honza) to byly filmové debuty. A to zcela pomíjím „dospělácké“ role, protože srovnávat Josefa Kemra a Irenu Kačírkovou s Romanem Vojtkem a Vicou Kerekes mi přijde slušně řečeno absurdní. Stejnou ambicí, tedy obsadit do hlavních rolí talentované a neokoukané herce, jak řekla serveru kulturninovinky.cz, měla i Slobodanka Radun. Jenže snaha byla, ale veškerá marná. Tím nechci říct, že v hlavních rolí jsou netalentování herci, opak je pravdou, ale nejsou to tváře neokoukané. Vladimír Polívka měl za sebou roli ve Špačkových Místech, Adam Mišík hrál nedávno ve filmu Andílek na nervy. A Anna Fialová zase měla výrazné zkušenosti ze seriálů. Zahrála si ve Vyprávěj a Vinařích. Když nic jiného, pak jsou tihle tři nadějí, že by s českým filmem mohlo být zase lépe. Jak ukázala Anna Fialová ve filmu Lída Baarová, třeba ty časy nejsou tak vzdálené…

hodnocení: 20 %