Krycí jméno Holec

RECENZE: Krycí jméno Holec odkrývá nahotu neschopnosti vyrovnat se s rokem 1968

Události srpna roku 1968, od kterých v těchto dnech uplynulo 50 let, se už mnohokrát v posledních bezmála třech dekádách staly objektem zájmu českých i slovenských filmařů. Namátkou lze zmínit filmy jako Operace Dunaj, Pelíšky, Rebelové, Zemský ráj to napohled či televizní film Musíme se dohodnout z cyklu České století. V horkých srpnových dnech léta 2018 přišla veřejnoprávní Česká televize s dalšími díly, jedním z nich je i koprodukční snímek Krycí jméno Holec rakouského režiséra Franze Novotneho natočený na motivy povídky Jana Němce.

Snímek vypráví příběh dvou osobností z obou stran „železné opony“ – moderátora rakouské ORF Helmuta Zilka (Johannes Zieler a věčně rebelujícího československého režiséra Jana Davida (Kryštof Hádek).

Cesty obou mužů se poprvé protnuly v době, kdy Zilk natáčí cyklus živých rozhovorů z tehdejšího komunistického Československa. Rakouská televizní star se více než s českým režisérem sbližuje s jeho partnerkou Evou. A tak se na obrazovkách (a přede dvěma lety i na plátnech kin) rozehrává spíše erotikou nabité cosi, co má býti dramatem na pozadí skutečného události. V konečném důsledku je Krycí jméno Holec jen laciným leporelem poskládaným z více či méně uvěřitelných sexuálních eskapád obou hlavních mužských hrdinů tu a tam okořeněných o jímavé scény z tehdy zkoušeného Československa.

Scénáristické a dramaturgické lapsusy (například nechápu, proč postavě reálného Helmuta Zilka je ponecháno civilní jméno i ve filmu, naopak postava skutečného režiséra Jana Němce je přejmenována. Mohu se jen domnívat, že to bylo přání autora předlohy…) činí z filmu více než krimi na pozadí skutečných událostí jen další z řady nepovedených počinů o událostech srpna roku 1968. A nic tomu nepomáhá ani pro někoho šaramantní Vica Keres v roli herečky Evy, která se stane jakousi femme fatale obou hlavních protagonistů. Ale abych nebyl přehnaně kritický motiv zájmu československé státní bezpečnosti o Helmuta Zilka (pozn. Podezření, že Zilk spolupracoval s našimi tajnými, ovlivnilo v 90. letech, že prezident Havel se nakonec rozhodl někdejšímu starostovi Vídně neudělit státní vyznamenání) byl tím lepším, co film nabídl, především díky herci Davidu Novotném, který se role estébáka zhostil ze všech postav nejvěrohodněji.

Hodnocení: 30 %