Recenze: Celebritám s.r.o. filmové plátno vyloženě překáží

Není to tak dlouho, co jsem na Kulturní novinky.cz psal v souvislosti s filmem Wilsonov  o tom, že jednou z chorob, kterou současný český film trpí je žánrová nevyhraněnost. Jestli jsem si po Wilsonovu myslel, že nemůže být hůř, mýlil jsem se. Film Celebrity s.r.o. ukázal, že může být i mnohem hůř. Novinka režiséra Miloslava Šmídmajera ze zákulisí natáčení nekonečného televizního seriálu, která vznikla podle stejnojmenné divadelní hry Antonína Procházky, s Jiřím Mádlem v hlavní roli totiž osciluje na hranici trapné parodie a nepovedeného pokusu o romantickou komedii.

A přitom českému filmu by tak slušela konečně povedená romantická komedie britsko-amerického střihu. Ne, že by tu pár pokusů nebylo. Dokonce jeden, 10 pravidel jak sbalit holku, lze považovat za docela zdařilý. To je zemi, kde romantické filmy nouzí o diváka rozhodně netrpí zoufale málo.

Při sledování filmu Celebrity s.r.o. jsem si bezděčně vzpomenul na Zelenkův snímek Ztraceni v Mnichově. I když budu teď srovnávat, jak praví klasik, hrušky s jablky jistou podobnost tyto dva filmy mají. Oba se snaží poodhalit zákulisí fungování tuzemských „televizních a filmových továren na sny.“  Bohužel v případě Šmídmajerova filmu zůstává jen o snahy, která se k tristnímu zpracování ani nedá ocenit. A to všechno proto, že na rozdíl od Zelenky, Šmídmajer za vydatného scénáristického přispění Jiřího Mádla nepřichází s ničím, co by více či méně pozorný divák a čtenář lifestylových médií nevěděl, nebo alespoň netušil.

Především to, že za vším nelze hledat ženu, ale hlavně peníze. A propos peníze a film. Jestliže Zelenka ve Ztraceni v Mnichově poukazuje na financování českého filmu z grantů a financí od zahraničních partnerů, Šmídmajer se zaměřil na tolik diskutovaný product placement – tedy umisťování produktů partnerů do děje filmu. Právě v tomto místě se Celebrity s.r.o. nestávají filmem parodicky nahlížejícím na prostředí výroby nekonečného seriálu, ale stávají se parodií sama sebe. To vše díky způsobu, jakým se tvůrcům podařilo „nacpat“ do filmu jeho partnery, aniž by to komukoli došlo, neboť jsou součástí děje. Jen pevně doufám, že ve Šmídmajerově šlépějích nepůjdou i ostatní filmaři. To by totiž byl s českým filmem definitivně amen.

Mají-li Celebrity s.r.o. upozornit na to, že filmaři a herci, kteří si zavdají s nekonečnými seriály, mají v českém filmu lidově utrum, pak brečí hezky, ale na špatném hrobě. Myslím, že tohle český divák sotva ocení, neboť laskavý divák chce být baven. Ten tuzemský bohužel tupě, takže je mu zcela jedno, že svou oblíbenou seriálovou herečku nevidí ve filmu. Dokonce si myslím, že průměrný divák nekonečných seriálů stejně na film do kina nejde, natož na český film.

Abych nekončil zcela pesimisticky, nový film dvojice Šmídmajer – Mádl má i svá pozitiva. Na to jak chabé je jeho celkové vyznění, dominují mu poměrně slušné herecké výkony. Především dva – Vilmy Cibulkové a Jiřího Mádla, který opět přesvědčil, že je hercem s patřičným komediálním potenciálem. Možná by měl i potenciál být hrdinou romantickým, ale to by Celebrity s.r.o. nesměly na romantickou linii příběhu rezignovat hned v samém začátku. Kdyby se tak nestalo, byly by docela koukatelným bijákem, na který by mělo cenu zajít do kina či se podívat v televizi.

autor: Tomáš Kopečný