Cena za štěstí

Recenze: Cena za štěstí se utápí v rodinných klanech

První letošní českou premiérou v kinech je snímek režisérky Olgy Dabrowské Cena za štěstí.  Film režisérky Olgy Dabrowaké nabízí pohledy mezilidských vztahů v rámci rodin v dnešní době. Ústřední osu tvoří herci Ivana Chýlková – Tomáš Hanák – Vanda Hybnerová řešící generální problém, resp. základní vztahovou zápletku, kterou je otázka paternity, chcete-li otcovství.

Ivana Chýlková a Vanda Hybnerová tvoří pár starající se vedle dospívajícího dítě z prvního vztahu Hybnerové též o „společného“ syna, jehož biologickou matkou je Ivana Chýlková. Jablkem sváru mezi oběma se stává právě Tomáš Hanák, který se ukáže být biologickým otcem společného dítěte obou dam. Tato situace pak dává prostor trojici herců rozehrát širokou škálu poloh. V nich jednoznačný prim hraje herectví Ivany Chýlkové.

Paralelní osou k výše popsanému trojúhelníků je pak trojhran, který tvoří Jaroslav Plesl – Klára Trojanová-Pollertová a Pavel Řezníček. Přičemž Plesl a Trojanová představují bývalý manželský pár. Rozpad manželství nese hůř lehce psychicky narušená postava ztvárněná Jaroslavem Pleslem. Pavel Řezníček pak sehrává roli nového partnera a v rozuzlení filmu se rovněž stává klíčovou postavou v řešení otázek paternity.

Oba trojúhelníky generují ze svých středů dvojici mladistvých, kteří se snaží problémy v rodinách řešit po svém. Ve vlastních životech tápající dospívající sehrávají Olga Wdoviaková (mimochodem dcera režisérky Dabrowské) a Josef Trojan (jak příjmení napovídá, jde o syna Ivana Trojana a Kláry Trojanové).

Jestli nebylo nutné se pozastavovat na hereckými kreacemi dospělých, u mladších herců se s dovolením pozastavím. Především výkon Olgy Wdowiakové stojí za pozornost. Její civilní herectví je natolik uvěřitelné, že se nebojím ji označit za to nejlepší, co snímek Cena za štěstí přináší. O něco hůře, paradoxně vzhledem ke genetické výbavě, vyznívá výkon Josefa Trojana. Ač se velmi snaží, jeho postava na platně působí nemastně, neslaně.

Cena za štěstí se snaží otevírat palčivá témata, která se odehrávají za mnohými zdmi našich současných domovů, bohužel její na škodu překombinovaná změť postav, které nemají tolik prostoru, aby mohly být dostatečně propracovány. Toho je například obětí herečka Simona Prasková, která ve filmu ztvárňuje právničku. Je to právě postava Praskové, která jako jedna z mála ve filmu budí emoce. Žel bohu na tak malém prostoru, že se nemá kam vyvíjet.

Autor: Tomáš Kopečný